Recensie: Nehalennia – Godin van de zeekust

GardenStone
Oorspronkelijke uitgever Books on Demand, 2009. 332 p.
Tegenwoordig: ISBN: 9783741226298
Bestellen particulieren via Silver Circle: e-mail Rhianne Wiccan Rede <rhiannewr@gmail.com>
of via Gardenstone/ Gunivortus Goos: https://boudicca.de/nl/bookshelf/

Recensie, voor het eerst gepubliceerd:  Wiccan Rede Lammas 2009:

In het vorige nummer van Wiccan Rede (Beltane 2009) kun je een interview lezen met GardenStone, en tegelijk een beschrijving van de oorspronkelijke, Duitstalige versie van zijn boek over Nehalennia. Nu is ook de Nederlandse vertaling beschikbaar, enigszins bewerkt maar in essentie gelijk aan het origineel.

Het boek beschrijft de geschiedenis van de altaarstenen nadat ze tevoorschijn kwamen aan de Zeeuwse kust, en geeft een gedetailleerde beschrijving van iedere steen die nu nog bekend is. Uit de beschrijvingen van de opdrachtgevers op de stenen, en hun motieven om de steen te laten maken, en uit het materiaal waarvan de stenen gemaakt zijn, kan een en ander worden afgeleid over de afkomst van de opdrachtgevers en hun plaats in de Romeinse samenleving.

Een aantal bekende veronderstellingen over de naam van de godin en de identiteit van de opdrachtgevers worden genoemd en met redenen verworpen. GardenStone onderbouwt zijn eigen veronderstellingen goed, en geeft duidelijk aan op welke momenten hij speculeert over hoe het er destijds aan toe gegaan kan zijn, in de Romeinse tijd waarin opdracht werd gegeven tot het maken van de altaren.

Het laatste hoofdstuk is gewijd aan hoe hedendaagse kunstenaars en heidenen inspiratie vinden in Nehalennia. De fraaie illustraties in kleur maken het boek wat duurder, maar het is het geld beslist waard.

Jana.

PS – Juli 2021: (via bol.com als e-book beschikbaar )

• Nederlands