Recensie: Godinnen van eigen Bodem

Voorkant van het boek Godinnen van eigen bodem

Ineke Bergman – Godinnen van eigen bodem
Illustraties: Pol Wijnberg
21×23 cm, 96 pagina’s. ISBN: 978 90 77408 35 3. Prijs: 24,50 euro
Uitgever: A3 boeken

Even voor Imbolc lag dit boek in mijn brievenbus, net op tijd om het eens door te bladeren en lezen, en tot de conclusie te komen dat het toch wel een bruikbaar boek is, voor mensen die de Godinnencultuur wat hoger in het vaandel hebben staan, en wie er nieuwsgierig is naar Godinnen van eigen bodem. We worden overspoeld met allerlei pantheons, maar van de Godinnen in ons eigen kikkerlandje weten we erg weinig, merk ik zelf. Heel prettig dat daar dus in dit boek uitgebreid op in wordt gegaan, op een manier die lekker leesbaar is en toebasbaar binnen het jaarwiel van allerlei seizoensfeesten.

Allereerst lees je een stukje geschiedenis over het ontstaan van de Godinnencultuur, en dat het feit dat vrouwen leven konden voortbrengen maakte dat zij als Godinnen werden vereerd in een tijd dat men nog helemaal geen inzicht had in het werkelijke ontstaan van leven – zaadje/eitje/voortplanting – maar men dit proces in de natuur om zich heen wel zag gebeuren. Ook uitleg over diverse gevonden archeologische Godinnenbeeldjes en hun betekenis.
Dan een korte omschrijving hoe we van matriarchaat naar patriarchaat gegroeid zijn, en wat dat gedaan heeft met het kwijtraken van het vrouwelijke aspect in ons leven, en dan niet alleen voor de vrouwen, maar ook voor de mannen.
De opkomst van de spiritualiteit bracht deze vrouwelijke kwaliteiten weer terug in ons leven, en zo ook de Godinnen.
Verder kwam ik ook nog een hoofdstuk tegen over visualisatie/imaginatie, waarin een voor mij persoonlijk onbekende methode stond om snel in alfaritme te komen, maar wel een interessante manier. Na een paar keer oefenen merk ik duidelijk een toegang tot alfa, ik ga hier zeker verder mee aan de slag. En heerlijk om weer eens in een boek totemdieren aan te treffen, inclusief een visualisatie waarin je jouw totemdier kan vinden. Ook een visualisatie voor de ontmoeting met je innerlijke Godin vind je in dit boek.
Nieuw was voor mij de koppeling van elementen en windrichtingen zoals in dit boek beschreven, aan de andere kant zorgt het weer voor een andere frisse invalshoek.
Acht Godinnen passeren de revue in dit boek, gekoppeld aan acht jaarfeesten, waar ook even kort van ieder jaarfeest een omschrijving te lezen valt, en het gebruik van een altaar binnenshuis.
Acht Godinnen met hun achtergrond, verhalen, hoe in contact te komen met, meditatie en correspondenties behorende bij de specifieke Godin van dat jaarfeest.
Gebruikmakend van de informatie uit het boek, heb ik dus een mooie Imbolcviering gehad. Ter ere van de Godin Brigida kon ik een heel verhaal voorlezen over deze Godin, hadden we een mooie meditatie, stond er op mijn altaar een groene en een witte kaars, brandde er salie voor lucht, lagen er sneeuwklokjes voor aarde, een kelk voor water, en een afbeelding van de zon voor vuur. En kwam ik er achter dat in het dorp naast de mijne, Geldrop, een Brigidakerk staat, waar ik op de dag van Brigid, 2 februari, een kaarsje ben gaan opsteken voor haar. Ik kijk al uit naar de Godin Ostara voor komend jaarfeest.
Extra vermelding: prachtige illustraties van Pol Wijnberg.

Dit boek werd eerder besproken door Jana in de editie Beltane 2009.

Over Serotia

Jarenlang medewerker geweest van Wiccan Rede, zowel het tijdschrift als de on-line versie, en na een pauze van een paar jaar terug om de adressen en aanverwante info weer onder haar hoede te nemen. Zij heeft het pad der hekserij en wicca op verschillende manieren bewandeld. In Brabant was ze 15 jaar lang gastvrouw van HC Mierlo en ze woont sinds 2017 in Noord-Limburg.
Dit bericht is geplaatst in Boeken, Recensies met de tags , . Bookmark de permalink.