Recensie: Hathor: A Reintroduction to an Ancient Egyptian Goddess

Hathor: A Reintroduction to an Ancient Egyptian Goddess
Lesley Jackson,
London: Avalonia, 2013, 311 p. ISBN 978-1-905-297-69-6

Avalonia.co.uk: ₤14.99, Bol.com: €58,68, Amazon.com: $24.99

Voorkant boek Hathor

De Oudegyptische godin van seks, parfum, dans, muziek en dronkenschap is tevens een van de oudste moedergodinnen uit het oude Egypte die ook regeert over de hemel, de zon, geboorte, moederschap en de dood. Hoe deze zaken met elkaar verbonden zijn en samenkomen in de godin Hathor lees je in ‘Hathor: A Reintroduction to an Ancient Egyptian Goddess’.

Lesley Jackson omschrijft zichzelf als een gepensioneerde dame met een grote passie voor het oude Egypte en andere mysterieuze plekken die onze aarde rijk is. Ze besteed veel van haar tijd aan het onderzoeken van en schrijven over vroege religies en mythologie. Zo schreef ze eerder ‘Thoth: The History of the Ancient Egyptian God of Wisdom’. Binnenkort verschijnt ‘Isis: Eternal Goddess of Egypt and Rome’ van haar hand.

De opbouw van het boek is zeer helder. Hathor staat bekend als de godin met de koeienkop, de hemel-, zon- en boomgodin. In oudegyptisch teksten wordt ze ‘The Lady of horns’, ‘Mistress of the northern sky’, ‘She who fills the earth with golden notes of sunlight’ en ‘Mistress of the sycamore’ genoemd. De eerste hoofdstukken gaan hier uitgebreid op in. Daarna worden de vele aspecten van Hathor beschreven: muziek & dans, liefde & seks en hiernamaals & wedergeboorte om er slechts enkele te noemen.

Onder andere Sechmet, Bastet en Mut werden, behalve als zelfstandige godinnen, ook gezien als een soort alter-ego’s van Hathor. Iedere godin wordt kort besproken, met een speciale vermelding voor Sechmet als de meer woeste kant van Hathor. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de familie van de godin, waaronder haar partner en/of zoon Horus.

Het laatste stuk is wellicht het meest interessant voor paganisten met een Egyptische inslag. Hierin wordt de verering van Hathor besproken: geschikte offers, heilige dagen en festivals, bruikbare hymnes, priesteressen van Hathor en een lijst van tempels.

Lesley Jackson gebruikt begrijpelijke taal. De heldere opbouw leest soms echter teveel als een opsomming, waardoor ikzelf wel eens in de verleiding kwam een stuk over te slaan of het boek even weg te leggen. Daar is op zich niets mis mee: je kunt het boek ook zien als een naslagwerk en alleen dat stuk raadplegen wat je op dat moment interesseert. Diezelfde opbouw is tegelijkertijd ook de kracht van dit boek: nog nooit eerder zag ik zo’n overzicht over de vele aspecten van Hathor gebundeld in één boek. Zelfs als egyptoloog deed ik nog enkele nieuwe inzichten op, doordat alle informatie hier zo handig bij elkaar staat.

Conclusie

‘Hathor: A Reintroduction to an Ancient Egyptian Goddess’ is geen zweverig niemendalletje, maar een gefundeerd en compleet boek voorzien van vele verwijzingen naar wetenschappelijk werk en vertalingen van Oudegyptische teksten. Achterin het boek bevinden zich verschillende overzichten: gebruikte plaatsnamen met vertalingen naar hun klassieke en moderne tegenhangers, heilige dagen en festivals, een index van zoektermen en een zeer uitgebreide bibliografie met enkel wetenschappelijke titels. Het is duidelijk dat Lesley Jackson uitvoerig literatuuronderzoek heeft gedaan en het resultaat hiervan overzichtelijk en begrijpelijk weet te presenteren. Een aanrader voor iedereen die meer wil weten over deze veelzijdige moedergodin of de religie van het oude Egypte in het algemeen.

Lothanna, 01/07/2016