Recensie: Nooit geweten dat je dit ook kan eten

Anneke Bleeker
Nooit geweten dat je dit ook kan eten : wetenswaardigheden over bloemen en planten uit je directe omgeving
Succesboeken, 2011. 74 p. € 9,95

Rijk geïllustreerd boekje over planten die je als voedingsmiddel kunt gebruiken, zowel een aantal wilde als gekweekte planten. Vaak gaat het om eten, als sla, in soep, enzovoorts, maar soms ook om drinken als likeur of thee. De besproken planten zijn brandnetel, vogelmuur, zevenblad (een prima manier om van deze ‘plaag’ in je tuin af te komen!), madeliefje, vrouwenmantel, bernagie, spiesmelde, zonnebloem, cichorie, lijsterbes en bergthee (gaultheria procumbens). De recepten zijn eenvoudig, de foto’s zien er zeer geweldig uit en de gerechten klinken al zeer aantrekkelijk: flower-power eieren en pesto van spiesmelde.

Waar nodig staan er waarschuwingen in het boekje zoals deze: “Komkommerkruid bevat kleine hoeveelheden pyrrolizidine alkaloïden die toxisch kunnen zijn voor de lever.” De schrijfster voegt daar – terecht – aan toe dat overdaad ook schaadt voor bepaalde groenten die je bij de groenteman koopt. Op die paar moeilijke woorden na is het een zeer leesbaar boekje.

Voorafgaand aan de beschrijvingen van de planten en recepten is er een intrigerend hoofdstuk over de energiekracht van pure voeding. Graag had ik meer willen weten over de ‘boviswaarden’. Misschien staat er een boek dat dieper op dit onderwerp ingaat in de lijst ‘aanbevolen literatuur’, maar ik herken dat niet aan de titels.

Dit bericht is geplaatst in Boeken, Recensies met de tags , , . Bookmark de permalink.