Recensie: De symboliek van bomen

Abe J. van der Veen
De symboliek van bomen – volgens de Keltische bomenkalender
Alphen aan den Rijn, mijnbestseller.nl, 114 p. ISBN 9789461932013

Voorkant van het boek De symboliek van bomen

Abe van der Veen is al jaren bekend als verhalenverteller en begeleider van boomwandelingen, en combineert dat nu in een toegankelijk boek over de symboliek van bomen. De Keltische bomenkalender is de basis, maar Abe gebruikt een aangepaste versie die beter overeenkomt met de symboliek. Zo plaatst hij de appelboom terug als tiende boom en combineert hij wijnrank en klimop in de elfde maand.
Voor elke boom zijn er een aantal verhalen, uit de Europese cultuur en ook wel daarbuiten (daaraan voorafgaand). Abe vertelt over het karakter van de bomen en de betekenis die zij hebben voor de mens. Hoe komt het dat mensen lapjes hangen in de eik, wie droegen er riet als scepter? Waarom staat de berk voor zuivering? Wat is de relatie tussen de meidoorn en de heks? Bij de appel komen zowel Adam, Eva en Lilith te pas, als Morgaine, Hella, Russische sprookjes, Iduna en Avalon. De meest uitgebreide hoofdstukken zijn gewijd aan de meidoorn, de eik en de hazelaar.
Dit is echt een boek om mee te nemen op je eigen bomenwandeling, of om te gebruiken als voorbereiding op een wandeling. De (zwart-wit) foto’s hebben een hele eigen, welhaast magische sfeer.

About Jana

This entry was posted in Boeken and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Recensie: De symboliek van bomen

1. Sig says:

Ik vond het een erg interessant boek om te lezen, met alle verwijzingen naar verhalen lees je echt dat dit van de hand van Abe de Verteller komt. Daarnaast is het ook inhoudelijk waardevol, ik ben weer tot een aantal nieuwe inzichten gekomen. Alleen jammer dat er zoveel spelfouten in staan.