Recensie: In het Licht van de Maan

In het Licht van de Maan
Petra Stam en Marja de Zeeuw
21 x 22,8 cm, fc, geïllustreerd, 192 pagina’s
ISBN: 978 90 77408 00 1, € 29,50
Bestellen: A3 boeken

Handboek, vieringen, symboliek en bewustwording.

De Maan trekt aan het water van zeeën, oceanen, mensen, dieren en planten. Zelfs bergen zijn een paar millimeter hoger als de maan boven hun toppen staat. Haar schijngestalten geven de eeuwige cyclus van het leven aan: creatie, groei, afbraak, dood en wedergeboorte. Ze inspireert kunstenaars, trekt aan de harten van geliefden en brengt ons via dromen, emoties en gevoelens in contact met ons onderbewustzijn.

In dit boek laten Petra Stam en Marja de Zeeuw zien hoe je op je eigen manier kunt stilstaan bij de kracht van de Maan. Hoe je die kracht bewust in je leven kunt inpassen om dichter bij je gevoel, intuïtie en onderbewuste processen te komen en zo de doelen binnen je eigen cyclus te bekrachtigen en beïnvloeden. Om binnen de zonnecyclus de maancycli te kunnen betrekken, hebben ze dertien volle manen binnen het kalenderjaar geplaatst. Elke volle maan heeft een eigen hoofdstuk gekregen met onder meer aandacht voor thematiek, historie, astrologie, tarot, mythologie, symboliek, rituelen, jaarfeesten, bomen en de elementen. Verder bevat elk hoofdstuk vele praktische suggesties, de maankalender en recepten voor thee en wierook.

Dit handboek vertelt je niet wat je wel en wat je niet moet doen, maar stimuleert je iedere volle maan bewust stil te staan bij de thema’s die in de natuur spelen, je eigen ervaringen op te doen, je zelf verantwoordelijk te voelen voor je besluiten en acties, en dus bewust te worden van jezelf. Kortom: het stimuleert je op zoek te gaan naar je eigen waarheid.

Recensie
Ik heb mijn boekenkast de afgelopen maanden weer aangevuld met twee nieuwe boeken over het thema: ‘De Maan’; beide werkboeken, vind ik. Het fijne van deze handboeken is dat ze je in staat stellen om het boek rustig stuk voor stuk te lezen, de informatie tot je te nemen, en er daadwerkelijk iets mee te doen. De indeling van dit boek beslaat perioden waarin een volle maan valt, zoals ze gebruikt worden door Ko Lankester in het boek De Keltische maankalender in het zonnejaar, daar wordt overigens aan gerefereerd. De namen van de manen zijn iets anders dan ik ze zelf ken. Er is bijvoorbeeld gekozen  voor de Maan van het Hemelvuur (in plaats van Weerlicht) omdat het echt om bliksem gaat, ook bij de symboliek, en niet om het oplichten van wolken (=weerlicht). Maan van de Dood vonden ze raar in de lente, waar het ei met daarin het verborgen nieuwe leven zo’n mooi symbool is. Maan van de Kortste Nacht als tegenhanger van de Langste Nacht en Bloemmaan paste meer bij het thema en de behandelde thema’s. En ook de Graanmaan in plaats van de Maan van de Roos, omdat die ook bij de graanoogst en thema’s past, aldus leert mij wat navraag bij Petra Stam. “Eigen naam en gevoel erbij is altijd goed ook”, zegt Petra, “als dat jou meer zegt heb je er zelf iets aan/mee”. Persoonlijk stoei ik al jaren met die namen, maar waar het gewoon om gaat is de periode waarin een volle maan valt, dat moet kloppen met hetgeen je in de natuur om je heen ziet gebeuren, en dat gevoel klopt gewoon in dit boek. Het boek geeft je per maan een hoop kennis over de betekenis van die maan, die periode van het jaar, dat is heel fijn om je in te leven in de juiste energie van de maan, herkenning met de natuur op dat moment. Maar ook astrologische uitleg van in welk sterrenbeeld de volle maan, en ook de nieuwe maan zich bevindt, en ook zon-georiënteerde astrologie komt aan bod. Ze leggen heel veel symboliek uit in connectie met planten en kruiden. En als herborist ben ik ook blij met de bijbehorende thee en wierook die vermeld worden. Maar ook sprookjes en mythen in de vorm van verhalen, omschrijvingen van Goden en Godinnen, bijpassende tarotkaarten, alles helpt mee om de goede sfeer te scheppen in een betreffende periode en volle maan. Daarnaast, wat ikzelf er interessant aan vind, worden er inzichtvragen gesteld die je aanzetten tot nadenken, stil laten staan bij de thema’s die zich om je heen in de natuur afspelen. Tezamen met al de gelezen info kan je daar echt praktisch mee aan de slag. Praktisch zijn ook de stukken die je helpen om de bewuste maan vorm te geven, zoals het maken van een altaar met Samhain waarop je jouw overleden voorouders kan eren, het maken van een zwarte spiegel. De ideeën zijn in je eentje uitvoerbaar maar ook met een groep, het is gewoon lekker werkbaar op deze manier. De auteurs dragen allerlei tips aan waar een beginnende pagan/heks iets mee kan, maar ook gevorderden mee van informatie en ideeën worden voorzien. Kortom, een heel prettig boek, dat heel veel informatie, tips en inzichten bevat. Een aanrader om de maan vanuit vele facetten te bekijken en te beleven!

Over Serotia

Jarenlang medewerker geweest van Wiccan Rede, zowel het tijdschrift als de on-line versie, en na een pauze van een paar jaar terug om de adressen en aanverwante info weer onder haar hoede te nemen. Zij heeft het pad der hekserij en wicca op verschillende manieren bewandeld. In Brabant was ze 15 jaar lang gastvrouw van HC Mierlo en ze woont sinds 2017 in Noord-Limburg.
Dit bericht is geplaatst in Boeken, Recensies met de tags , , . Bookmark de permalink.