Recensie: Tuinieren voor (wilde) dieren

Barbara Rijpkema
Tuinieren voor (wilde) dieren – maak van je tuin een beestenboel
KNNV Uitgeverij, 2012. 128 p. ISBN 978-90-5011-408-0. € 14,95.

Voorkant van het boek Tuinieren voor wilde dieren

Dit boek is voor iedereen die een grote of kleine tuin heeft – of een balkon – en graag dieren daarin een plek biedt. Ik bespreek het in dit heksentijdschrift omdat er veel natuurliefhebbers onder ons te vinden zijn. Bij mijn heksende Facebookvrienden is de Partij voor de Dieren de grootste partij. (Ook bij de niet-heksende Faceboekvrienden, maar die zal ik dan ook wijzen op deze recensie.) De wilde dieren uit de titel zijn niet groter dan een egel of een uil.

De handige uitklapflap voorin het boek verwijst je snel naar de hoofdstukken die over de seizoenen gaan, én naar de pagina’s waar bepaalde dier- en plantensoorten worden besproken. Aan de binnenkant van de flap wordt verwezen naar thema’s als de vogeltrek, padden en kikkers en ‘van ei naar vlinder’. Per maand worden suggesties gegeven (november: rozen snoeien, voorjaarsbollen planten, ‘het voeren van de vogels wordt nu belangrijk’). Per dier en activiteit (‘Maak een egelhuis’) wordt verteld wat je juist wel moet doen en wat niet (en waarom dat is). In de winter gaat het over bodemleven, nestgelegenheid en nestkastjes, winterslaap, groendaken en ‘wie komt er wanneer in de tuin’ – over het bijhouden van je eigen waarnemingen in een logboek.

Het boek is prachtig vormgegeven en geïllustreerd met foto’s en tekeningen en nodigt uit om niet alleen als naslagwerk te gebruiken, maar ook van kaft tot kaft te lezen. En met de feestdagen in het vooruitzicht: het is ook een mooi boek om cadeau te geven!