Redactioneel – Samhain 2024: Vereniging

Het internationale symbool voor vrede, ‘geschreven’ met een vuurpoi. Foto Christian Wiediger, Unsplash

Hoewel het heel fijn kan zijn om dingen in je eentje te doen, is het ook goed je onderdeel te weten van een gemeenschap. In solorituelen bepaal jij wat er gebeurt, op welke manier je een ritueel viert en welke elementen je daarin gebruikt. Geen discussie, geen ruzie, je hoeft je niet aan te passen aan een ander, laat staan aan meerdere anderen. Een zelfde verhaal geldt voor families. Het kan fijn zijn om dingen alleen te doen. Niet iedereen heeft een fijne familie en goede ervaringen. Maar een zelfgekozen familie kan dezelfde geborgenheid bieden als een groep van verwanten, een fysieke familie.

Een ritueel samen vieren, in verbinding met anderen, kan je jaarfeest of maanfeest tot een echt feest maken. Zoals een vriend het ooit formuleerde: je kunt in je eentje een muziekinstrument bespelen, maar pas samen met anderen vorm je een orkest. Anderen kunnen jou aanvullen, en jij kunt anderen aanvullen. Er komt ruimte voor wat ‘meer dan de som der delen’ is.

‘Peace now’. De postertjes hangen op ramen door de hele stad. Mooi en simpel, met die woorden en een vredesduif. Goed om te zien dat zoveel mensen vrede willen. Maar hoe bereik je dat? Niet door ieder een kant te kiezen en de andere kant, de andere standpunten en de tegenstanders – mensen – te bestrijden. Begrijp me goed: als een vijand je land binnenvalt, heb je alle recht je te verdedigen. Vrede in Oekraïne wordt pas bereikt als Rusland stopt met aanvallen.

Israël-Palestina is een heel ander verhaal. Israël is aangevallen op 7 oktober 2023, wreed en met veel slachtoffers. Israël moet zich al vanaf het ontstaan van het land verdedigen tegen groepen en landen die zijn bestaansrecht betwisten. Maar 38 kilo munitie/bommen per inwoner van Gaza op de Gazastrook in het jaar erna lijkt me niet het beste antwoord op de aanslagen van oktober 2023. Verwoeste huizen, ziekenhuizen, scholen (waar mensen een opvangplek hadden), infrastructuur, landbouwgrond, enzovoorts, dat kan toch niet het antwoord zijn dat leidt naar vrede en meer veiligheid?

Het beperken van de rechten van Palestijnen gedurende tientallen jaren, in Israël, het gedrag van ‘kolonisten’ – die bijvoorbeeld de Palestijnen beschieten die olijven willen oogsten in hun eigen tuinen, van bomen die hun grootouders hebben geplant – lijkt me ook niet de weg naar vrede en onderling begrip.

De problemen in en rondom Israël zijn complex, en ik ben geen deskundige op dit gebied. Die problemen gaan we vanuit Nederland niet oplossen. Ik heb er wel vragen over, zorgen over, en een mening. Een persoonlijke mening, die niet die van de redactie is of hoeft te zijn. We hebben het er niet over gehad voordat ik dit stuk schreef.

Our differences don’t have to divide us. Foto Nick Fewings, Unsplash

Veel mensen hebben een persoonlijke mening, en als ik sommige protestacties zie, denk ik dat sommigen ervoor kiezen om partij te kiezen voor één kant, om de belangen van één groep te belichten. Dat gaat zover dat een inzamelingsactie voor alle slachtoffers van het conflict publiekelijk veroordeeld wordt. Slachtoffers uit Gaza, Libanon, de Westelijke Jordaanoever of (elders in) Israël, zijn allemaal burgers die op de vlucht zijn – maar waar is het veilig? – en die amper water, voedsel of gezondheidszorg ter beschikking hebben. Onder hen veel kinderen.

Los van die hulpactie zijn er demonstraties in Nederland. Vóór de ene kant en daarmee ‘automatisch’ tegen de andere kant. De tegenstellingen worden verscherpt. Is dat, op de korte of langere termijn, de beste optie? Of is het voor alle partijen beter om je te verenigen, om met elkaar in gesprek te blijven, om elkaar als mens te leren kennen en de overeenkomsten te ervaren? Er zijn nog altijd mensen die verbinding zoeken en die geloven in verzoening. Niet alleen de Semitische volkeren onder elkaar, maar ook in West-Europa en elders op de wereld.

Er is nog een gebied op aarde waar afgelopen tijd eerder een splitsing leek te bestaan dan vereniging, ondanks de naam: de Verenigde Staten van (Noord-) Amerika. Laten we hopen dat na de verkiezingen komende dinsdag de tegenstellingen weer naar de achtergrond verdwijnen, en mensen weer met elkaar gaan spreken en naar elkaar gaan luisteren.

Wereldproblemen elders kunnen wij niet oplossen. Maar in onze eigen levens kunnen we het verschil maken. Naar elkaar blijven luisteren, ook al ben je je bewust van verschillen. Met elkaar in gesprek blijven. Samen zoeken naar oplossingen van problemen in eigen omgeving en doen wat je kunt als je zelf een bijdrage kunt leveren.
Wij zijn de maatschappij. Wij vormen de samenleving, wij allen. Laat elkaar niet vallen. Zoek verbinding. Wees de schakel tussen mensen. Houd elkaar vast. En realiseer je, ook als je eenzaam en alleen een ritueel uitvoert op Samhain, dat overal ter wereld andere Wiccans en Pagans hun rituelen vieren, en dat je onderdeel bent van die gemeenschap.

Blessed be!
Jana.

In de inhoudsopgave staan de artikelen van dit nummer.

Wil je zelf een bijdrage leveren?

Zoals we melden op de pagina Over Wiccan Rede is Gardnerian Wicca de traditie waaruit het blad voortkomt, maar heeft Wiccan Rede al vanaf het begin een plaats geboden aan vertegenwoordigers van andere stromingen in en buiten de wicca.

Wil je zelf ook schrijven voor Wiccan Rede?
Lees dan eerst de richtlijnen: Schrijven voor Wiccan Rede Online?

Thema’s voor 2025

Imbolc: theorie en praktijk

Beltane: mens en natuur

Lammas: traditie en vernieuwing

Samhain: leiding en misleiding

Bij Imbolc, thema ‘Theorie en praktijk’, denken we bijvoorbeeld aan ‘magisch werk’ als moreel en praktisch vraagstuk. Mag je magisch werk doen voor jezelf, voor je geliefden/gezin, voor anderen, voor de wereld? Wanneer niet, hoe in samenwerking met anderen, wat doe je (niet), hoe beïnvloeden we de sombere wereldvooruitzichten in tijden van oorlog en politiek onbehagen.
Maar je kunt er ook je eigen invulling aan geven.

De deadlines voor 2025 zijn:
27 december 2024 voor het Imbolcnummer
28 maart voor het Beltanenummer
27 juni voor het Lammasnummer
26 september voor het Samhainnummer.

De artikelen die we plaatsen geven niet altijd het standpunt van de redactie of individuele redactieleden weer. Wel denken we dat deze artikelen interessant zijn om kennis van te nemen.

Do you want to contribute?

As we explain on the page ‘Over Wiccan Rede’ Gardnerian Wicca is the tradition of which the magazine stems, but since the early days Wiccan Rede has offered a place to representatives of other traditions within and without Wicca.

Want to submit an article?
Please first read the Submission guidelines Wiccan Rede Online

Deadlines for contributing in 2025 are:
27 December 2024 for the Imbolc issue 2025
28 March for the Beltane issue
27 June for the Lammas issue
26 September for the Samhain issue.

The articles that we publish do not always represent the points of view of the editor or individual members of staff. We do think that these articles are interesting to read.