Recensie: Een betovering in de natuur

De voorkant van het boek van Alice Tarbuck toont een takje met bramen en wat bladeren. Op deze afbeelding staat ook 'Gids voor de moderne heks'.

Een betovering in de natuur. Een jaar (en zes eeuwen) magie
Alice Tarbuck
Orlando, 2023, 335 p. ISBN 978-90-831663-8-4. € 24,99 (ook als e-boek verkrijgbaar)

Alice Tarbuck is een hedendaagse heks, die leeft in de stad, in de onvolmaakte en vervuilde wereld zoals die is. En ze is een heks, ze gebruikt magie, en is daar heel pragmatisch in. Je hebt er geen speciale spullen voor nodig maar werkt met wat je voorhanden hebt. Het is het resultaat dat telt. Als de dingen niet lopen zoals gepland, dan houd je gewoon je oren en ogen open en krijgt zo onverwachte dingen mee. Bijvoorbeeld toen Alice met een groep vrienden appels had willen plukken in een oude boomgaard, maar er bijna geen appels waren. Omdat de focus nu niet op het fruit lag, vielen de paddestoelen op, hele bijzondere (‘heksenboter’) en gewone maar voor de meeste mensen onbekende zwammen.

Hekserij is, naar de overtuiging van de schrijfster, de praktijk van het aangaan van een relatie met de wereld, het aanwenden van je eigen wil daarin en het leren hoe je ermee kunt werken op een manier die jouzelf en de wereld iets oplevert. In het boek doet ze verslag van een jaar waarin ze een poging waagt om juist dat te doen. De wereld binnen laten komen en te zien wat er gebeurt. Magie beoefent ze al lang, vooral wat ze zelf ‘wilde magie’ noemt. Ze maakt bijvoorbeeld tincturen en siropen en kruidenpreparaten om te gebruiken bij bezweringen (een van de vertalingen van ‘spells’). Haar persoonlijke achtergronden “komen samen in wat ik ‘hekserij’ zou noemen, wat voor mij een bundeling van het praktische, het spirituele, het academische, het magische en het intuïtieve in één is”.

In het boek dat als ‘kapstok’ de maanden van het jaar heeft, komt van alles voorbij dat met magie te maken heeft, nu en vroeger. Uiteraard staan de seizoensinvloeden centraal: wat er gebeurt in de natuur en op het land. En aan het eind van elk hoofdstuk staan spells, rituelen en recepten. Maar het is geen spreukenboek, omdat niemand de spreuken van een ander kan schrijven en omdat magie steunt op de ontwikkeling en het gebruik van een persoonlijk symbolenregister. Magische symbolen werken net als metaforen, en alleen jij kan bepalen of weten wat symbolen voor jou betekenen.

Na een korte inleiding over ‘betoveringen en ander magisch gedrag’ volgen de hoofdstukken per maand, vanaf september tot opnieuw september. Iedere maand gekoppeld aan een thema: wildplukken; praten met de doden; seksuele magie; magie in het donker; het weer ruiken; elfen; heksen, geld en protest; ‘heksen worden dieren’; magie op het land (ecologische rituelen); lichtmagie; divinatie; beschermen en sympathische magie.

Ik heb al heel wat hoekjes omgevouwen al heb ik pas drie ‘maanden’ gelezen. Die bladzijden wil ik nog eens lezen, omdat er iets staat dat ik handig vind, of goed verwoord, of waarover ik nog wil nadenken. Kortom: ik vind het een heel inspirerend boek, echt een aanwinst!