Recensie: Sigmund weet wel raad met spiritualiteit

Sigmund weet wel raad met spiritualiteit
Peter de Wit
De Drukkery
2015, 95 p. € 12,50, ISBN 9789076174754

Sigmund_weet_wel_raad

Van de achterflap: “Er is meer tussen Hemel en Aarde, dat beseft dokter Sigmund als geen ander. Mensen zijn massaal op zoek naar verlichting, zingeving en inspiratie. Onze diva van de divan was al een enthousiast pleitbezorger van lichaamsgerichte therapie en heeft nu zijn praktijk uitgebreid met healing en reading. Alternatieve therapie zweverig? Welnee, je kunt het gewoon factureren!”

Sigmund is de psychiater die een dagelijkse strip in de Volkskrant heeft. Zijn strips worden gebundeld onder de titel ‘Sigmund weet wel raad met…’. In dit deel is spiritualiteit het doelwit, of eigenlijk vooral alternatieve therapieën en degenen die daarin geloven. Maar zelf pikt Sigmund graag een graantje mee van auralezen, chakratherapie, reïncarnatietherapie, voetreflexmassage, noem maar op. Alleen kristaltherapie doet hij niet meer. “Dat vond ik toch een beetje vage shit.”
Soms wordt de dokter verrast door zijn patiënten, soms verrast hij de lezer. Niets is heilig, of soms toch wel. Wie spiritualiteit en sommige vormen daarvan niet kan relativeren, moet het boek maar ongelezen laten. Voor anderen biedt het herkenning en verwondering, en een aantal keren een vette grijns.

Dit bericht is geplaatst in Boeken met de tags , . Bookmark de permalink.