Recensie: Allerzielentrilogie

– De schaduw van de nacht
– Het boek des levens
Deborah Harkness

Boekerij, € 12,50, € 12,50, € 15,00

Voorkant van deel 1 van de Allerzielentrilogie

Oorspronkelijk uitgegeven als All Souls Trilogy, zie recensie.

De Engelse titel van het eerste deel van deze serie is ‘Een ontdekking van heksen’ en dit boek was zeker een ontdekking voor mij. Het is fictie, maar van het soort dat net echt is. (Zoals je na het lezen van ‘De torens van februari’ van Tonke Dragt op zoek gaat naar ‘het woord’). Het is fantasie, maar na het lezen van de complete trilogie verwacht ik eigenlijk in de komende jaren op de wetenschapspagina’s van de krant het resultaat te lezen van het wetenschappelijk onderzoek dat onderwerp is in deze romans. Dat er een artikel over Athanasius Kircher in de krant stond terwijl ik het laatste deel las, versterkte die indruk alleen maar.

Het verhaal begint in hedendaags Oxford, waar de Amerikaanse historica Diana Bishop een alchemistisch manuscript opvraagt in de Bodleian-bibliotheek. Ze is afkomstig van een heel geslacht van heksen, maar wil niet in de voetstappen volgen van de familie Bishop. In plaats daarvan concentreert ze zich op een alledaags leven als wetenschapster, joggend en roeiend in haar vrije tijd. Het manuscript blijkt echter overduidelijk betoverd te zijn, en ze zendt het direct terug naar het magazijn. Maar het boek heeft al de aandacht getrokken van demonen, heksen en vampiers, en een gewoon leven is er niet meer bij. Diana zal moeten leren over hekserij en magie. En over vampiers, omdat wetenschapper en vampier Matthew Clairmont niet meer van haar zijde wijkt.

Drie maal 700 pagina’s klinkt als een grote opgave om te lezen, en kan vervelend zijn voor sommige lezers. Maar ik verslond bijna elke pagina – een paar niet, vanwege de gruwelen op die bladzijden. Ik ben geïntrigeerd door de wereld die Deborah Harkness beschrijft. Die lijkt zeer op onze wereld, maar herbergt ook heksen (niet de neopaganistische soort die ze ook noemt), demonen en vampiers. Harkness is hoogleraar geschiedenis en schreef de wetenschappelijke publicatie ‘The Jewel House’ over Elizabethaans Londen en de wetenschappelijke revolutie en het boek ‘John Dee’s Conversations with Angels: Cabala, Alchemy, and the End of Nature’. Ze weet veel over alchemistische literatuur en heeft haar huiswerk gedaan over andere onderwerpen die voorbijkomen in de reeks.
Absoluut fascinerend!