Recensie: ABC van Meditatie

ABC van Meditatie. Mediteren, letterlijk mindblowing!
Mark Teijgeler
Aerial, 2015. 271 p. ISBN 978-94-026-1080-2. € 19,95

ABC_van_meditatie

Wat dit boek niet is, is een snelcursus mediteren.*
In traditionele oosterse meditatieve stromingen is het gebruikelijk om eerst een tijd te oefenen en de aanwijzingen van de leraar zonder nadere uitleg of onderbouwing op te volgen. In het Westen vraagt men eerder naar het ‘waarom’ bij elke aanwijzing. Zowel de oosterse als de westerse insteek heeft zijn voordelen. Dit boek wil de lezer met de instructies en uitleg op weg helpen en motivatie en vertrouwen geven om door te zetten. ‘Het echte weten’ en de grote inzichten, veranderingen en aha-erlebnissen komen vooral voort uit eigen directe ervaring en observaties. Dus uit het doen van meditatie en niet uit het lezen erover. De volgende stap is dan ook om regelmatig en met veel plezier te gaan mediteren.

In het boek worden drie wegen bewandeld. Allereerst is het doel de lezer een goede start te geven en kennis te laten maken met meditatie. En voor wie al ervaring heeft om de meditatiebeoefening te verdiepen. Het tweede doel is om een brug te slaan tussen meditatie en het dagelijks leven. Ten derde staan door het boek heen vele verwijzingen naar de essentie en de subtielere dimensies van het meditatieve gedachtengoed. Het gebruik van meditatie voor zelfonderzoek, in plaats van voor zelfontwikkeling, komt in andere moderne meditatiestromingen nauwelijks aan bod. Meditatie is echter niet een handig trucje of een prettige work-out. Het is niet alleen een middel om problemen of ongemakken aan te kunnen pakken, maar om deze te kunnen overstijgen.

De structuur van het boek is zo helder als de aanwijzingen die Teijgeler geeft. Het eerste deel, Leren mediteren, geeft antwoord op de vraag: Wat is meditatie. Het beschrijft de drie basisprincipes van meditatie, drie meditatievalkuilen en welke verschillende vormen van meditatie er bestaan. Ook vertelt het waarom meditatie werkt en wat meditatie anders maakt, en ruimt het een aantal misverstanden op. Het gaat in op meditatiehoudingen en -technieken en vertelt wat te doen bij moeilijkheden. In het tweede en derde deel wordt dieper ingegaan op deze onderwerpen om de meditatie te verdiepen. Het is een dik boek, met veel tekst, maar het is goed leesbaar en geeft echt duidelijke uitleg en richtlijnen.

De schrijver heeft zich jarenlang op de stroom van het leven laten meesleuren. In 2001 kreeg hij RSI-klachten en ging yogalessen volgen en hij maakte opnieuw kennis met meditatie. Drie jaar later richtte hij met drie vrienden het bedrijf ABC van Meditatie op. Ook is hij sinds 2012 regelmatig actief als corporate athlete trainer.

* Wie daar behoefte aan heeft, kan een handleiding vinden op internet: One-Moment Meditation. Jana.