Recensie: Heidense Hekserij

Heidense Hekserij. Het pad van de heks binnen het moderne paganisme
Jack Stoop.
Boekenbent, 2014. 311 p. ISBN 978-94-6203-650-5. € 17,50.

Voorkant van Heidense Hekserij

Onder de naam Flierefluiter schreef Jack Stoop artikelen voor onder andere Wiccan Rede. Zie zijn artikel over knopenmagie in de editie Beltane 2013, ook een hoofdstuk in ‘Heidense Hekserij’. Het boek “gaat over het bedrijven van magie, divinatie en healing binnen het religieuze kader van een of meer moderne paganistische religies zoals Wicca, Druïdisme en Asatru”. Jack Stoop combineert in zijn rituelen en magie elementen uit wicca, asatru en sjamanisme. Hij is ingewijd als ‘Heks der Gewaaddragenden’ en als priester in een Gardneriaanse wiccacoven, maar werkt sinds 2002 solitair. ‘Heidense Hekserij’ gaat over heksen die een religie aanhangen binnen het paganisme en hun heksenkunsten baseren op de rituelen, mythes en symbolen van deze stromingen.

Er zijn weinig dingen waarover alle (heidense) heksen het eens zijn. Welk onderwerp je ook beschrijft, er zal altijd iemand zijn die er een andere opinie over heeft. Als een heks vertelt hoe hij iets doet, of waarom, betekent dat niet dat alle heksen het zo doen. Het boek gaat niet over het pad van ‘de heks’ maar van een heks. Jack Stoop geeft op een heel eigen wijze vorm aan hekserij. Zoals hij zelf zegt: “Ik baseer mijn rituelen op het Gardneriaanse Boek der Schaduwen, middeleeuwse grimoires en volksgebruiken en ik voeg er Oosterse technieken als Reiki’s en mandala’s aan toe. In mijn heksenketel vermeng ik dit allemaal tot een smakelijk en effectief brouwsel.” Hoe hij daarover schrijft, zal wel veel heksen aanspreken, zowel in wicca als in andere vormen van hekserij.

Het boek bestaat uit drie delen. Stoop beschrijft de geschiedenis van het oude heidendom in Europa en aansluitend de ontwikkeling van het moderne paganisme. Daarna komen goden en godinnen aan bod, het paganistische wereldbeeld en de jaarfeesten. Het derde deel behandelt het sjamanisme en hoe sjamanistische technieken gebruikt kunnen worden in hekserij. Stoop legt al die verschillende onderwerpen duidelijk uit, zonder belerend te zijn. Een geïnteresseerde begrijpt waarom je in onze tijd heks zou willen zijn. Een beginnende heks kan zo aan de slag. Het hoofdstuk over de jaarfeesten bevat aanwijzingen om zelf de seizoenen te vieren, in je eentje of met een kleine groep. Aan het einde van dat deel vind je ook voorbeelden van overgangsrituelen. In andere hoofdstukken geeft Jack voorbeelden van magie die hij zelf bedreven heeft. Die voorbeelden verduidelijken zowel waaróm als hóe hij magie gebruikt, zoals de spell die hij gebruikt als hij wil stoppen met roken. En ze laten zien dat het niet om ‘special effects’ gaat, maar om het gebruik van symbolen en eenvoudige technieken.

Fijn dat er weer een Nederlands boek uit is over hekserij. En dat het zo toegankelijk is voor grote groepen van lezers: geïnteresseerde buitenstaanders, heksen in verschillende stromingen en sjamanisten.